Více než polovina českých podniků se vydává cestou digitální transformace | O IDC | IDC Czech

Praha, 27. dubna 2017 – Nástup nových technologií v příštích letech přinese do mnoha odvětví zásadní změny srovnatelné s průmyslovou revolucí. Zároveň vyvolá nové bezpečnostní a etické otázky a vyžádá si zcela odlišný přístup k řízení podnikového IT. Předpověď vývoje informačních technologií v několika příštích letech v kontextu hospodářského a společenského vývoje byla hlavním tématem tiskové konference mezinárodní výzkumné společnosti IDC, která se dnes uskutečnila v prostorách České národní banky v Praze.

Jedním z nejvýraznějších témat dnešní doby je digitální transformace a nástup digitální ekonomiky. Podle predikcí společnosti IDC dosáhnou do roku 2019 celosvětové výdaje na projekty digitální transformace 2,2 bilionu dolarů, tedy téměř o 60 % více než v roce 2016.

„Stále více podniků chápe potenciální dopady a pouští se do digitální transformace s cílem získat konkurenční výhodu díky novým produktům a službám, novým obchodním modelům a vztahům,“ říká Jan Široký, regionální ředitel IDC ve střední a východní Evropě. „V průběhu nadcházejících tří let nabude digitální transformace zcela jiných – makroekonomických – rozměrů. Mnoho globálních podniků bude generovat více než polovinu svého obratu z digitálně transformovaných služeb. Zároveň konkurenti, kteří budou využívat nové technologie k inovacím v oboru, transformaci obchodních modelů a posílení interakce se zákazníky, podkopou pozice třetiny z 20 nejvýznamnějších firem v každém odvětví.“

V České republice se již na cestu digitální transformace vydala více než polovina podniků. Podle průzkumu, který společnost IDC provedla v loňském roce, digitální transformací prochází 37 % středních a velkých českých firem a 20 % ji plánuje nastoupit v brzké době.

Předpokladem digitální transformace je zavádění technologií a služeb tzv. 3. platformy, mezi něž patří cloud, mobilita, sociální technologie a velká data, k nimž se v poslední době přidává také internet věcí, umělá inteligence, rozšířená a virtuální realita, 3D tisk, robotika a nová generace bezpečnostních technologií. IDC předpovídá, že do roku 2019 podíl těchto technologií a služeb v Evropě přesáhne 70 % celkových výdajů na IT a poroste dvakrát rychleji než trh IT jako celek.

Do českých podniků si nové technologie nachází cestu pomaleji než v západní Evropě. Řada podniků však jejich zavedení plánuje či o něm alespoň uvažuje. Mobilní řešení pro zákazníky dnes podle výzkumu IDC využívá rovněž 29 % firem a 20 % je plánuje během roku zavést. Cloud nachází uplatnění v 32 % dotázaných firem a 28 % jej plánuje nebo zvažuje, přičemž IDC do roku 2020 očekává 21 % průměrný roční růst výdajů na cloudové služby.

„České podniky jsou poměrně dobře obeznámené s pojmem internet věcí – znají jej všechny dotázané firmy, z toho 58 % dobře nebo velmi dobře. Do praxe jej uvedlo již 29 % a dalších 14 % je hodlá následovat v příštích 12 měsících. Nejčastější motivací je automatizace procesů, zlepšení bezpečnosti a snížení nákladů na údržbu,“ říká Pavel Roland, ředitel výzkumu trhu hardwarových systémů a infrastrukturních řešení ve společnosti IDC.

V nadcházejících letech lze očekávat propojování internetu věcí s umělou inteligencí. Důvodem je to, že zařízení internetu věcí generují velké objemy dat, které mají bez rychlého zpracování umělou inteligencí pouze omezenou hodnotu. IDC předpovídá, že v letech 2018–2020 bude šest nejčastějších způsobů aplikace umělé inteligence ve střední a východní Evropě představovat průmyslové využití a připadne na ně 85 % z 10 nejvýznamnějších investic do IT.

* * *

O společnosti IDC - International Data Corporation (IDC) je jednou z největších firem, které se zabývají výzkumy trhu s poradenstvím v oblasti informatiky, telekomunikace a užitkové elektroniky. IDC pomáhá profesionálům a manažerům z oblasti IT a investorům podnikat vědomá rozhodnutí o obchodních rozhodnutích a nákupu technologií. Více než 1000 analytiků IDC zpřístupňuje své specializované znalosti v oblasti technologie, tržních možností a trendů v globálním, regionálním a lokálním pojetí ve více než 110 zemích. IDC dodává svým klientům již 50 let informace strategického významu, které jim pomáhají dosáhnout obchodních cílů. IDC je závislá společnost IDG, jedné z největších světových firem, které se zabývají novými technologiemi, médii, výzkumy trhu a organizací akcí. Více informací na téma IDC lze najít na stránkách www.idc.com. Sledujte profil IDC na servisu Twitter: @IDC.



Kontakt pro média

Ewa Lis-Jezak
Senior Marketing Manager
elisjezak@idc.com
+48 225 414 052

Pavla Činčerová
Marketing Specialist IDC Insights
pcincerova@idc.com
+420 221 423 116